Algebra er desværre et område, som de fleste udskolingselever bøvler med. Vi har lavet et lille spil, hvor elever kan øve sig i at sætte tal ind på variables plads og blandt andet vil opleve, at flere udtryk giver samme resultat, når der sættes tal ind. Ja nogle udtryk gør det endda uanset hvilke tal, der sættes ind. Så er man næsten igang med at reducere.
Klassetrin: Udskoling
Antal spillere: 2.
Tid: 20-30 min.
Materialer: 30 kort med algebraiske udtryk
1 ark til markering af, hvilken terning, der viser a og hvilken, der viser b.
2 terninger.
Raflebæger.
Lommeregner.
Spillets idé: De to terninger viser værdier, der indsættes i de algebraiske udtryk, som derefter udregnes. Højeste eller laveste værdi vinder, afhængig af, hvad der meldes.
Forberedelse: Kortene blandes og der deles tre kort ud til hver spiller. Resten lægges i en bunke midt på bordet med billedsiden nedad, ved siden af arket, hvorpå man slår med de to terninger. Spillerne holder sine kort op foran sig selv, så man ikke kan se hinandens kort.
Sådan spiller man: Spillerne skiftes til at slå med de to terninger, én i a og én i b. Den spiller, der har slået, vælger om det i denne omgang er største eller mindste værdi, der vinder, vælger sit eget bedste kort, lægger kortet på bordet, og siger kortets værdi højt. Den anden spiller regner ud, om hun har et bedre kort, og lægger det i givet fald på bordet. Hvis hun ikke har et bedre kort, vælger hun frit hvilket kort hun lægger på bordet.
Hver gang man lægger et kort på bordet, skal man sige værdien højt. Spilleren med den bedste værdi får kortene, og lægger dem væk. Hvis begge spillere har samme værdi, vælger de et andet af deres kort, og sammenligner igen værdier. Hvis der ikke kan findes en vinder af runden, blandes alle rundens kort, og lægges nederst i bunken midt på bordet.
Alle trækker nye kort fra bunken, så de igen har tre kort hver.
Når bunken på bordet er tom, fortsættes spillet indtil alle kortene er brugt op.
Den spiller, der ender med at have vundet flest kort, vinder.
Hvis en spiller regner forkert, gives kortet til modstanderen.