En bog om hvordan man kan integrere viden og aspekter fra specialpædagogikken i normalundervisningen, og hvordan specialviden om handicap og specialpædagogik kan blive aktiveret hos de lærere, der møder eleverne i praksis.

Tidsskriftet “Specialpædagogik” skrev bl.a. i deres anmeldelse: “brugbart og værdifuldt“, “…en sammenknytning og en oversigt over et problemfelt – og det lykkes på fornem vis for forfatteren.” “Plads til alle er overkommelig for alle, uanset uddannelsesbaggrund og lever således op til sin titel på flere måder”

Bladet “Folkeskolen” skrev bl.a. i deres anmeldelse: “et godt redskab, primært fordi specialpædagogikken ret konkret kobles til dagligdagen i klasseværelset. Selvom der ikke levnes mange sider til udfoldelse af de enkelte områder, får man som læser serveret det helt grundlæggende. Dette gør en læsning overkommelig og øger anvendeligheden for den travle praktiker, hvilket forhåbentlig skaber plads til flere elever i den danske folkeskole

Læseprøve Plads til Alle

Plads til alle – E-bog

DKK 125,00

I bogens første kapitel (Læringens veje) indledes med at fortælle om, hvordan man kan udvikle talenter, også hos de elever hvor talenterne umiddelbart er svære at få øje på. Derefter fortsættes med et fyldigt kapitel om undervisningens mange forudsætninger.

I kapitel tre zoomes der ind på, hvad specialpædagogik egentlig er for noget. Herunder fortælles om diagnoser – hvorfor de er nødvendige, men hvilke risici de også rummer.

I kapitel fire gennemgås en række usynlige handicap: Læsevanskeligheder (dyslektiske vanskeligheder), autismespektrumsforstyrrelser, ADHD, udviklingshæmmede og socialt- og kulturelt bestemte skolevanskeligheder,

Kapitel fem handler om læreres personlige, sociale og faglige professionalitet og i kapitel seks ses der nærmere på skolens fysiske miljø. Hvordan indrettes klasserummet bedst, når man også skal tage hensyn til handicappede elever?

I kapitel syv (Opdragelse) inddrages forældrenes rolle og samarbejdet mellem forældre og lærer, ligesom lærerens mange roller som barnets medspiller, pædagog, udfordrer, autoritativ person, vejleder og meget mere diskuteres. Sansernes betydning omtales i kapitel otte, og i bogens afsluttende kapitel gennemgås skoleledelsens mange opgaver.

Bogen rummer derudover et lille leksikon med begreber fra den pædagogiske verden, en oversigt over gode råd til en undervisning med plads til alle, en grundig litteraturliste og et stikordsregister.

Plads til alle

DKK 200,00

I bogens første kapitel (Læringens veje) indledes med at fortælle om, hvordan man kan udvikle talenter, også hos de elever hvor talenterne umiddelbart er svære at få øje på. Derefter fortsættes med et fyldigt kapitel om undervisningens mange forudsætninger.

I kapitel tre zoomes der ind på, hvad specialpædagogik egentlig er for noget. Herunder fortælles om diagnoser – hvorfor de er nødvendige, men hvilke risici de også rummer.

I kapitel fire gennemgås en række usynlige handicap: Læsevanskeligheder (dyslektiske vanskeligheder), autismespektrumsforstyrrelser, ADHD, udviklingshæmmede og socialt- og kulturelt bestemte skolevanskeligheder,

Kapitel fem handler om læreres personlige, sociale og faglige professionalitet og i kapitel seks ses der nærmere på skolens fysiske miljø. Hvordan indrettes klasserummet bedst, når man også skal tage hensyn til handicappede elever?

I kapitel syv (Opdragelse) inddrages forældrenes rolle og samarbejdet mellem forældre og lærer, ligesom lærerens mange roller som barnets medspiller, pædagog, udfordrer, autoritativ person, vejleder og meget mere diskuteres. Sansernes betydning omtales i kapitel otte, og i bogens afsluttende kapitel gennemgås skoleledelsens mange opgaver.

Bogen rummer derudover et lille leksikon med begreber fra den pædagogiske verden, en oversigt over gode råd til en undervisning med plads til alle, en grundig litteraturliste og et stikordsregister.