Plads til alle – E-bog

kr. 100,00 inkl. moms: kr. 125,00

I bogens første kapitel (Læringens veje) indledes med at fortælle om, hvordan man kan udvikle talenter, også hos de elever hvor talenterne umiddelbart er svære at få øje på. Derefter fortsættes med et fyldigt kapitel om undervisningens mange forudsætninger.

I kapitel tre zoomes der ind på, hvad specialpædagogik egentlig er for noget. Herunder fortælles om diagnoser – hvorfor de er nødvendige, men hvilke risici de også rummer.

I kapitel fire gennemgås en række usynlige handicap: Læsevanskeligheder (dyslektiske vanskeligheder), autismespektrumsforstyrrelser, ADHD, udviklingshæmmede og socialt- og kulturelt bestemte skolevanskeligheder,

Kapitel fem handler om læreres personlige, sociale og faglige professionalitet og i kapitel seks ses der nærmere på skolens fysiske miljø. Hvordan indrettes klasserummet bedst, når man også skal tage hensyn til handicappede elever?

I kapitel syv (Opdragelse) inddrages forældrenes rolle og samarbejdet mellem forældre og lærer, ligesom lærerens mange roller som barnets medspiller, pædagog, udfordrer, autoritativ person, vejleder og meget mere diskuteres. Sansernes betydning omtales i kapitel otte, og i bogens afsluttende kapitel gennemgås skoleledelsens mange opgaver.

Bogen rummer derudover et lille leksikon med begreber fra den pædagogiske verden, en oversigt over gode råd til en undervisning med plads til alle, en grundig litteraturliste og et stikordsregister.